Potrebujete vôbec copywritera v dobe ChatGPT?

copywriter vs. AI

Umelá inteligencia výrazne zmenila pravidlá hry v copywritingu. Šíria sa fámy, že éra textov, ktoré budú tvoriť ľudia sa pomaly a neodvratne končí. Je to však naozaj tak? Naozaj vám stačí na to, aby ste rozbehli svoje podnikanie a udržateľne rástli len AI? Poďme sa spolu nad tým zamyslieť.

Potrebujete copywritera v dobe AI nástrojov ako je ChatGPT? Zistite, či môže umelá inteligencia naozaj nahradiť ľudský prístup v copywritingu.

Ako by dopadol súboj medzi copywriterom a AI? Je to ako súboj medzi metlou a vysávačom. Efektivita vysávača je určite väčšia, ale v niektorých situáciách víťazí metla. Iným príkladom sú elektronické vs. tlačené knihy. Keď sa e-knihy prvýkrát objavili na trhu, mnohí vydavatelia a kníhkupci sa obávali dramatického poklesu predaja tlačených kníh. Hoci trh sa trocha zatriasol, papierové knihy prežili toto zemetrasenie a veľmi úspešne koexistujú s e-knihami. Ale vráťme sa k téme AI vs. human copywriter.

Zrealizovaných bolo niekoľko súťaží medzi AI a ľudskými copywritermi. Ako dopadli?

JPMorgan Chase test (r.2019):

JPMorgan Chase testoval AI systém Persado proti ľudským copywriterom. AI generovalo reklamy, ktoré viedli k vyššej miere preklikov ako tie vytvorené ľuďmi.

The Drum a AI-DA (r. 2019):

Časopis The Drum zorganizoval súťaž, v ktorej AI-DA (AI systém) súťažil proti ľudským copywriterom v tvorbe reklamných sloganov. Výsledky neboli jednoznačné.

Alibaba AI vs. ľudskí copywriteri (r. 2018):

Čínsky gigant elektronického obchodu Alibaba testoval svoj AI systém proti profesionálnym copywriterom. AI údajne dokázalo generovať viac ako 20 000 riadkov reklamného textu za sekundu a v niektorých testoch prekonalo ľudí.

Výsledky týchto súťaží sú pomerne kontroverzné. Môžu byť ovplyvnené mnohými faktormi, vrátane nastavenia testu, kritérií hodnotenia a konkrétnych úloh.

V súčasnosti sa diskusia často posúva od „AI vs. ľudia“ k „AI + ľudia“, pričom sa skúma, ako môžu copywriteri a AI efektívne koexistovať.

Slabé stránky umelej inteligencie a ChatGPT

Umelá inteligencia a programy ako ChatGPT majú mnoho nedostatkov. Asi najlepšie to vystihla Courtney Herda zo spoločnosti SiteCare. Spoločnosť urobila experiment s obsahom vytvoreným umelou inteligenciou a zistila, že obsah vytvorený človekom prekonal všetok obsah vytvorený umelou inteligenciou. Čitatelia zostávali na stránke dlhšie pri obsahu vytvorenom človekom. Obsah vytvorený človekom mal aj nižšiu mieru odchodu, čo znamená, že používatelia pred opustením stránky častejšie klikali na iné stránky na webe. Algoritmus spoločnosti Google tiež zaradil obsah vytvorený človekom vyššie.

Ďalšia slabina AI je, že môže generovať informácie, ktoré sa javia ako vecné, ale často sú nepresné. Často sa to nazýva halucinácie AI. Je dobré si uvedomiť, že:

  • hoci sa zdá, že AI rozumejú obsahu, ktorý používajú a generujú, nerozumejú mu
  • údaje, ktoré modely AI používajú na trénovanie, už v sebe majú množstvo nepresností a skreslení
  • AI môže tiež ľahko vytvárať falošné správy, dezinformácie a „hlboké podvrhy“.

 

Väčšina modelov AI je vytvorená tak, aby poskytovala pravdepodobný výstup na základe podnetov a tréningu. Ich výstupy sú navrhnuté tak, aby vyzerali presvedčivo, aj keď pre ne neexistuje žiadny faktický základ. V dôsledku toho sa „fakty“ poskytované týmito nástrojmi môžu javiť ako dôveryhodné, ale toto zdanie je falošné. V dôsledku toho sa musí nezávisle overiť pravdivosť VŠETKÝCH výstupov zo všetkých nástrojov umelej inteligencie.

Nová doba copywritingu

Kvalitný copywriter je viac než rýchlo prstý pisár. A práve v tom sa skrýva budúcnosť copywritingu.

Končí sa doba priemerných copywriterov, ktorí dôsledne dodržiavajú pokyny, ktoré im dal klient, napíšu určitý počet slov a dodajú mu hotové dielo. Toto sú digitálni robotníci, ktorých AI veľmi ľahko nahradí.

AI však nenahradí prémiových copywriterov, ktorí:

  • používajú kritické myslenie
  • pracujú samostatne
  • nepotrebujú od klienta detailné zadanie
  • ovládajú umenie aktívneho počúvania a to najdôležitejšie
  • dokážu MYSLIEŤ

 

A myslenie má vyššiu cenu ako PÍSANIE. A myslieť ChatGPT nedokáže. Aspoň zatiaľ.

Dôvod č. 1, prečo AI nenahradí dobrých copywriterov

Hlavným dôvodom, prečo AI nenahradí dobrých copywriterov: chýba jej ľudská intuícia.

Akokoľvek sú algoritmy AI sofistikované, v zásade fungujú na základe logiky a vzorcov. Aj so zohľadnením pokročilých schopností strojového učenia umelá inteligencia skutočne nerozumie kontextu alebo emóciám tak ako ľudia. Nedokáže intuitívne vnímať empatiu alebo osobné skúsenosti, teda aspekty, ktoré sú pre rozprávanie príbehov kľúčové.

3 kľúčové oblasti, v ktorých je ľudský prístup naďalej nevyhnutný:

  1. Ľudské emócie: Ľudskí copywriteri vynikajú v emocionálnom prepojení so svojimi čitateľmi. Na vybudovanie puta dokážu využiť humor, strach, lásku alebo zvedavosť. AI tieto schopnosti dokáže napodobniť, ale výsledkom chýba skutočná emócia.
  2. Pochopenie kontextu: AI majú problémy s pochopením špecifických súvislostí kvôli svojej závislosti od modelov založených na údajoch. Jemné nuansy jazyka a kultúrne narážky môžu zostať nepovšimnuté.
  3. Kreatívne myslenie: Aj keď umelá inteligencia dokáže efektívne pripravovať články na základe šablón alebo vopred nastavených pokynov, originálne nápady a kreativita si stále vyžadujú ľudský prístup.

Slová na záver

Copywriterov potrebujeme. A nepíšem to len preto, že som jedným z nich. Jedno je isté, AI nie je ničivý asteroid, ktorý nás všetkých vyhubí ako dinosaurov.  Zrejme populácia copywriterov vplyvom AI klesne. A prežijú len tí najlepší. Tak znie zákon evolúcie, aj zákon trhu.

A čo na to samotný „kolega“ ChatGPT?  Podľa neho „AI môže prevziať mnohé rutinné úlohy a zvýšiť efektivitu. Avšak kreatívne a strategické aspekty copywritingu, ktoré zahŕňajú hlboké porozumenie ľudskej psychológie a kultúry, zostanú doménou ľudských copywriterov.“

Zdieľať článok

Podobné články