Rovnako ako pri varení, aj pri písaní je dôležitá príprava a umenie vyvážiť ingrediencie. V oboch prípadoch ide o vytvorenie zážitku – či už pre chuťové poháriky, alebo pre oči a myseľ čitateľa. V tomto článku sa pozrieme na tri hlavné paralely medzi týmito dvoma tvorivými procesmi: od toho, ako na prvý dojem záleží, cez nevyhnutnosť jednoduchosti a precíznosti, až po dôležitosť ovládania základov.
1. Najskôr jeme očami
Na prezentácii záleží. Vie to každý, kto niekedy sledoval Gordona Ramsayho, ako v Hell’s Kitchen vyčíta súťažiacim ich nedbalé servírovanie. Je to možno klišé, ale je pravdivé. A platí to nielen pre jedlo, ale aj pre predajný text.
Spomeňte si na niekoľko posledných článkov, na ktoré ste klikli. Je pravdepodobné, že skôr než ste sa dostali k podstate veci, rozhodli ste sa (vedome alebo inak) na základe toho, čo ste videli na prvý pohľad.
Nadpis, rovnako ako prezentácia taniera, buď publikum upúta, alebo nie. Je to láska na prvé zahryznutie (alebo kliknutie). Hustý blok textu bez odstavcov a štruktúry nie je veľmi lákavý. A štylistické alebo gramatické chyby sú ako nedovarené jedlo. To môže spôsobiť, že si dvakrát rozmyslíte, či budete pokračovať v konzumovaní (alebo čítaní).
Na prvom dojme jednoducho záleží. Keď sa pozriete na lákavé jedlo na tanieri alebo na blog či predajnú stránku, efekt je rovnaký. Musia vám tiecť sliny. V opačnom prípade zmeníte lokál.
2. Príliš veľa ingrediencií zabíja chuť jedla
Čo sa stane, keď pridáte príliš veľa ingrediencií? Všetky chute sa začnú miešať a výsledkom je nevýrazná, nudná kaša.
A to isté sa týka aj textu.
Môže byť lákavé použiť všetky literárne triky a kúzla. Ale to je omyl. Zbytočné obrazy, presýtenie príkladmi a zbytočnými podrobnosťami, môžu text zmeniť na nezrozumiteľný chaos. Slovný „maglajz“ nie je o nič príťažlivejší ako maglajz v hrnci.
Úprava/editovanie je umenie, ktoré musia ovládať copywriteri aj kuchári. Nie každý (skvelý) nápad musí nutne skončiť v hrnci či na webe. Menej je viac.
3. Najprv sa treba naučiť základy
Nemôžete zdokonaliť Béarnskú omáčku skôr, ako budete vedieť nakrájať cibuľu. To isté platí aj pre písanie. Existuje dôvod, prečo sa učíme základy jazyka a gramatiky skôr, ako sa naučíme zložitosti bodkočiarok, metafor a prísloviek.
Môžete použiť tie najchutnejšie ingrediencie na svete, ale ak neovládate „umenie soľničky“ a jedlo nedosolíte alebo presolíte, výsledok za veľa stáť nebude.
Rozdiel medzi dobrým copywritingom a skvelým copywritingom môže byť niečo veľké, ale môže to byť aj niečo tak zdanlivo malé, ako je základná gramatika a štruktúra viet. Aj tie najlepšie myšlienky môže zatieniť nekvalitná syntax. Malé chyby sa nezdajú byť také malé, keď majú potenciál stratiť dôveryhodnosť vášho klienta ako myšlienkového lídra.
Preto kontrolu kvality (editáciu) beriem ako textkuchár smrteľne vážne. Žiadny text neopustí moju copywriterskú kuchyňu bez toho, aby som ho najprv dôkladne dochutil a nakoniec prísne degustoval.
Priemerný text môže byť pre vaše podnikanie rovnako zlý ako nedovarené jedlo pre váš žalúdok. Ak chcete, aby bol váš copywriting vždy dokonale uvarený, kontaktujte ma ešte dnes.