3 mýty o ghostwritingu

Ghostwriting je legitímny a legálny spôsob outsourcingu. Napriek tomu o ňom kolujú rôzne mýty a klebety. Rozhodol som sa očistiť meno tohto starobylého remesla.

V prvom rade považujem, ale za potrebné vysvetliť čo to vlastne ten ghostwriting je.

Podstata ghostwritingu

Ide o profesionálnu spoluprácu, kde ghostwriter vytvára obsah podľa predstáv klienta, ale zostáva v pozadí bez verejného uznania autorstva. Klient následne vystupuje ako autor textu a má plné autorské práva na výstup, ktorého tvorcom je ghostwriter.

Typické oblasti využitia ghostwritingu

  • Knihy (autobiografie, romány, odborné publikácie)
  • Firemné materiály (výročné správy, prezentácie, e-booky, príručky)
  • Internetové obsahy (blogy, články)
  • Prejavy a príhovory
  • Vedecké a akademické práce

Výhody pre klienta

  • Profesionálne spracovanie textu
  • Úspora času
  • Zachovanie vlastného štýlu a myšlienok
  • Vysoká kvalita výsledného diela

A teraz už k samotným mýtom.

Mýtus č. 1: „Ghostwriting je podvod.“

Nie, nie je. Takmer,

  • každá pieseň, ktorá sa dostala na vrchol hitparády
  • každý lákavý recept, ktorý nájdete v kuchárskej knihe renomovaného šéfkuchára
  • každý prejav vysoko postaveného politika

Všetky sú napísané, upravené, prepracované a ešte raz upravené celým tímom autorov.

Čo je len iné slovo pre „ghostwriterov“.

Dajme si príklad. Ste spoločnosť predávajúca ventilátory a chcete natočiť krátku reklamu na siete.

Koho potrebujete?

  • redaktora/scenáristu
  • kameramana
  • režiséra castingu
  • osvetľovača a ďalších XY ľudí

Reklama bola možno nápadom generálneho riaditeľa, ale na jej realizáciu je potrebná celá „futbalová jedenástka“. Ghostwriting funguje na rovnakom princípe. Na začiatku je surová idea klienta. Úlohou ghostwritera je túto surovú ideu vybrúsiť a vyleštiť na trblietavý drahokam.

Ghostwriter berie  myšlienky, príbehy, postrehy a perspektívy svojich klientov a dáva im pevnú formu a štruktúru prostredníctvom svojho „pera“. Nie je na tom nič neetické.

Mýtus č. 2: Ghostwriting je neautentický

Povedzme, že chcete prerobiť kuchyňu. Máte predstavu aj nápady. Na realizáciu si však zrejme objednáte špecialistov. Bude preto vaša nová kuchyňa neautentická? Rovnaké je to aj s ghostwritingom. Ghostwriter je špecialista na textový obsah, ktorý spracuje, upraví a rozvíja vaše myšlienky. A záleží predovšetkým na autenticite myslenia, originalite nápadu.

Ak si prečítate slová, ktoré napísal váš ghostwriter a poviete: „Áno! To je presne to, čo som chcel/a povedať,“ potom viete, že ste najali toho správneho človeka. Kto by mohol namietať, že je to neautentické? Nie je to nič iné, ako keď popová hviezda pracuje s tímom autorov piesní, spolupracuje a zdokonaľuje posolstvo, až kým pieseň nie je niečo, za čím si s istotou stojí.

Klient rozhoduje o tom, či slová, ktoré zverejní pod svojím menom, sú autentické alebo nie.

Kvalitný ghostwriter si osvojí hlas a štýl svojho klienta. Nie je v tom však žiadna mágia. Tento proces zahŕňa hĺbkové rozhovory a úpravy, aby sa zabezpečilo, že konečný produkt bude reprezentovať hlas a myšlienky klienta t.j. že bude autentický.

Mýtus č. 3: Ghostwriter myslí namiesto klienta

Najväčšie nepochopenie ohľadne ghostwritingu, ktorý ľudia majú je, že klient deleguje myslenie na ghostwritera. Je to mýtus. Môže sa to diať, ale je to veľmi vzácne. Všetko čo ghostwriter v skutočnosti robí je, že organizuje a formuje klientove myšlienky – špecificky pre každú platformu, pretože každá má iný „jazyk“ (napr. Linkedin vs. Instagram vs. Twitter)

Stále si veľa ľudí myslí, že používanie ghostwritera, aby im pomohol:

  • ujasniť myšlienky
  • lepšie komunikovať
  • využívať osvedčené postupy na dosiahnutie najlepších možných výsledkov
  • outsourcovať „písanie“ (nie myslenie!)

znamená, že sa stanú neautentickými.

Každý úspešný profesionálny spisovateľ používa editora, ktorý pre neho robí v podstate to isté čo pre biznis klienta ghostwriter.

Iný názov služby, ale takmer rovnaká náplň práce.

Vŕta vám to v hlave? Kontaktujte ma a ja sa vami rád porozprávam o tom, akoby mohol byť môj ghostwriting užitočný pre vaše podnikanie😊

Zdieľať článok

Podobné články